Rabu, 8 Jun 2011

Mengapa ianya digelar KELI ??

okeyh.. topik kali ni aku nak cerita tentang bodi transcoach plusliner ni.. yg aku pelik ialah kebanyakan orang di johor ni panggil bas bodi tu mata keli.. x tau la kalau negeri lain pon panggil nye mata keli jugak?? ape sebab nye model bodi tu dipanggil mata keli?? aku dpt tau gelaran ni pon drpd tokey bas colourplus (tunas tinggi sdn bhd)..

pada pendapat aku,, bodi tu dipanggil mata keli mungkin disebabkan lampu depan bas tu mcm bentuk ikan keli.. kalu kita tengok pada gambar yg aku pamerkan ni.. tengok lampu nye mcm ikan keli..

ni pulak gmba belakang bas bagi bodi tersebut.. tengok mcm simple jer.. dgn lampu yg kecil tidak seperti lampu2 bas2 canggih pada masa kini..


bagi side mirror utk bas yg menggunakan bodi ni pulak,, aku paling suka kalau ianya menggunakan tanduk yg berbentuk seperti ni.. ianya akan kelihatan hensem kalau menggunakan tanduk (side mirror) yg berbentuk seperti ni..


ni jugak bas yg berbodi kan model tersebut.. tapi lampu depan dah tukar lain.. tak pakai lampu original lagi.. tengok bentuk lampu tersebut macam guna lampu kereta Proton Perdana.. tapi dah tak nampak original kalau guna lampu kereta..

bas yg berbodikan mata keli ni jugak akan kelihatan lebih cantik apabila dibuat livery yg pelbagai bentuk seperti gamba ni..

okeyh.. setakat itu saja yg dapat aku kongsikan utk topik kali ni.. tapi memang aku ngaku yg aku memang minat dgn bodi ni sebab tak tau la ape sebab nye.. hehe,, sekian~~~ pin pin pon pon !!

2 ulasan: